Elise Rodriguez maakte een afspraak met Tom Theuns voor een babbel over zijn muzikale avonturen met de Aurelia Feria, en ook wel over zijn nieuw solo-project, dat hij op 20 november in Leuven voorstelt.

Wanneer heb je beslist om muzikant te worden?
Mmm… Ik weet nog dat ik samen met David Bovée, de gitarist-zanger van Think of One, gitaar ben beginnen spelen. We woonden samen in Mortsel. Eerst oefenden we op 1 snaar en daarna op 2 snaren, echt van in het begin af aan. En we hebben dan na een jaar oefenen ons ingeschreven voor een wedstrijd: 'Schoolrock', in Kontich. Toen hebben we gezegd: 'Als we dat winnen, worden we muzikant!' En we hebben dat gewonnen.
Voila, toen eigenlijk, ik was 15. Ik heb nog een jaar fotografie geprobeerd op de academie in Antwerpen, maar dat was het dan toch niet…

Vind je zang in folkmuziek belangrijk?
Ja, hé! Heel belangrijk! Ik heb altijd het meest naar folk geluisterd met zang: Malicorne, Incredible String Band,… Dat is hetgeen dat mij het meeste aanspreekt.
De reden is misschien omdat ik oorspronkelijk uit een rockwereld kom en die liefde voor liedjes is dan overgegaan naar folkmuziek. Ik speel heel graag bal en heel graag instrumentale muziek, maar het liefst van al zing ik toch nog. Het is een hele leuke uitdaging, vind ik, om in folk iets modern te doen, nieuwe nummers te maken en nieuwe teksten maken.

Gaat je voorkeur dan uit naar Nederlands of naar een andere taal (Frans, Engels…)?
Alle 3 eigenlijk, soms zelfs een beetje Duits ook. Elke taal heeft dan ook zijn eigen eigenschappen; Frans is zeer ritmisch, heel goed geschikt om bal te zingen. Die taal heeft al van zichzelf een goede 'bal-drive', schitterend. In het Engels kan je dan weer met heel mooie, langgerekte klanken zeer welluidende zinnen maken. Engels zingt al vanzelf. En Nederlands is soms moeilijk, maar het is dan ook weer een leuke uitdaging om daar iets mee te doen en het te laten klinken. Antwerps gaat gemakkelijker … ach De Wannes , zo ne grave pee …
Bon, die 3 talen: Engels, Frans en Nederlands, ik kan er niet tussen kiezen.

Kan je kort iets vertellen over 'Aurelia Feria'?
Over het schip dus… Aurélie en ik hebben die 3 jaar geleden gekocht. De helft van de cargoruimte was nog leeg en de andere helft was woonboot. Daar hebben we dus een concertzaaltje in gemaakt, in het voorste stuk. Dan zijn we beginnen rondvaren en overal voorstellingen doen. Onze boekingsagente Inge Depraetere heeft voor ons op een heel maffe manier optredens gevonden, op de Vlaamse waterwegen eigenlijk. Voor het Festival van Vlaanderen, dat was ons eerste optreden, op de Schelde en dan voor de Dag van Radio Klara en zo… Sindsdien hebben we heel veel rondgevaren. Deze zomer zijn we naar de Seine geweest en hebben we een stuk of 15 optredens gedaan tussen Parijs en Rouen, op de Seine. We hebben heel de zomer in Frankrijk gezeten. Heel leuk!

Vanwaar haal je het idee?
Dat is eigenlijk een beetje per ongeluk gekomen. We zaten in Gent en hadden een nieuwe woning nodig. We waren het beu om als muzikant in Gent in die kleine rijhuisjes te wonen. Na tien uur kloppen ze op de muren en als ge dan met 2 muzikanten zit, dan kloppen ze dubbel zo hard! Dus hebben we dan echt wel zitten denken om een woonboot te kopen. Dat is ook al een heel oude droom van mij. Al 15 jaar dacht ik er aan om er één te kopen. We zijn dan op deze boot hier gevallen en hebben die direct gekocht. We moesten nog een beetje geld lenen voor die boot. Je kan geen normale hypothecaire lening aanvragen voor een boot en dan hebben we een bank gevonden; de Triodos bank. Die investeren in ethische, milieubewuste en culturele projecten e.d. We dachten: 'Ha, dat is de max! We doen gewoon optredens in onze boot en dan krijgen we een culturele lening voor onze boot.' Die zijn dan beginnen meedenken met ons, ook voor die zaal en zo. Ze zijn zelfs nog concreter geworden dan wij en daardoor hebben we de zaken nog serieuzer aangepakt. Voila, waarvoor een bank soms niet goed voor is, hé!

En mag je nu al zelf varen?
Ja ja, sinds vorig jaar heb ik mijn vaarbewijs. De eerste 7 of 8 optredens hebben we met een ex-schipper gedaan; die heeft mij dan de stiel zo wat geleerd . En sindsdien vaar ik met Aurélie. Je moet wel met 2 zijn; er moet iemand vooraan bij het aanleggen, je kan dat niet alleen.

Heb je al veel positieve ervaringen overgehouden aan het rondtoeren met de boot, iets dat je niet zult meemaken in een gewone zaal?
Ja, zeker in Frankrijk was het echt zeer tof, omdat we daar hebben opgetreden in dorpjes waar er eigenlijk geen voorzieningen waren om een schip aan te leggen; dus geen aanlegkades,…. En dan moesten we elke keer met de mensen van de gemeente zo een loopbrug maken en het schip met balken zo een beetje van de kant houden en vastleggen aan bomen en zo. Het was altijd improviseren. En zo een paar weken aan een stuk…. De mensen uit het dorp kwamen dan naar ons optreden kijken en die zeiden allemaal dat ze zoiets nog nooit hadden meegemaakt; een schip met een zaal erin dat vlak aan hun achtertuin komt aanmeren en optredens komt doen. Ze zeiden ons achteraf dikwijls dat ze een magische avond hadden gehad. Dus dat gaf echt heel veel voldoening. Onze optredens zijn dan ook aangepast aan ons podium en met een speciaal decor en allemaal instrumentjes,…. Dat maakt het echt wel leuk voor die mensen.

Ik heb daar poppen zien liggen in het zaaltje. Gebruiken jullie die dan ook voor de optredens?
Inderdaad! We zijn daarmee begonnen in Frankrijk. We hebben daar een kinderspektakel in elkaar gestoken en dat begint nu nog meer en meer vorm te krijgen. We gaan daar waarschijnlijk volgend jaar volle bak mee beginnen toeren. Het kinderpoppentheater is in het Frans, want we hebben een Waalse acteur/verteller en lichtman. Het zal voorlopig niet vertaald worden. Het gaat over een schipperskoppel dat hun pensioen nadert en eens iets anders wil doen . Optreden in hun schip, de zee oversteken, hun dromen …

En hoe zou je dan de muziek die je brengt kunnen beschrijven? Is het folk?
Er zitten veel folkelementen in, maar het is niet echt folk. Het is wel akoestisch: viool, akoestische gitaar en zang. Ik weet niet echt hoe je Aurélia moet beschrijven.

Zeg je de balmuziek dan voorgoed vaarwel?
Ah nee, belange niet! Dit weekend heb ik met Wim (Claeys) en Aurélie nog een bal gespeeld in Frankrijk, meer dan 2 uur aan een stuk. En met Aurélie in duo spelen we heel graag bal. We doen dat soms met stukken van Aurélia die we dan verder uitbreiden. Nee, ik speel heel graag bal.

Enkele keuzemogelijkheden…
Gitaar of banjo?

Ja, dat is een goede vraag! Hoe moet ik dat zeggen… Mijn banjo is er momenteel erg aan toe. Er zijn 2 stemsleutels van gebroken, ik moet die met een tang stemmen… Maar ik speel dat wel graag. En bijvoorbeeld Vera Coomans wil dat ik haar zo veel mogelijk met banjo begeleid. Dat hangt een beetje af van de situatie, met wie je speelt. Een banjo heeft een heel leuke kleur, maar is nogal een wispelturig instrument. Geef mij uiteindelijk maar een gitaar, daar voel ik mij op mijn gemak bij.

Folk of jazz?
Folk. Omdat ik dat het beste kan! (lacht) Nee, ik vind dat echt het leukste. Ik speel het liefst folk. Jazz, ja… Ik zeg altijd dat ik misschien op mijn 50ste met jazz ga beginnen, maar ik weet het nog niet, we zullen wel zien. Maar ik vind jazz een moeilijke muziekstijl.

Concertzaal(tje) of concertboot?
Euh, dat is een moeilijke vraag! … momenteel het liefst de woonboot, dat vind ik zalig .Soms speel ik ook graag in iemand zijn living voor 20 man en dan ook weer graag op een festival. Ik zou niet graag alleen maar bootconcerten willen doen, want dat is echt veel werk. Je doet eigenlijk 5 jobs tegelijkertijd: je bent schipper, zaaluitbater, handige harry, muzikant, we doen ook zelf onze klank, … Na zo'n concertreeks op de boot ben ik echt uitgeput. Dan is het wel eens leuk om ergens toe te komen en alles staat er en je hebt maar uw gitaar in te pluggen…

Is er nog een project dat je graag zou uitvoeren of dat je misschien al in het vooruitzicht hebt?
Muzikaal? Er staan een aantal projecten in de steigers, maar daar kan ik nog niet veel over lossen. Dat zijn natuurlijk nog verrassingen.
Er is één droom die me momenteel obsedeert: met dit schip zou ik echt graag bijvoorbeeld heel de Donau afvaren, tot aan de Zwarte Zee en dan overal optredens geven in al die landen. Maar het is natuurlijk ook niet altijd gemakkelijk om dat te organiseren. Een jaar ertussen uit en spelen en maffe mensen ontmoeten. Dat is toch een grote droom, ja…
Maar in heel Frankrijk is nog zo veel te doen, zo schoon! Canal de Bourgogne; 100 sluizen,… Romantiek! Vorige zomer op de Seine hebben we maar 15 optredens gehad, maar we zijn wel 2 maanden onderweg geweest. Dat is dus echt vakantie!

En heb je al iets meegemaakt dat je echt nooit zal vergeten?
Het varen zelf kan soms wel gevaarlijke toestanden hebben. We hebben al eens springtij gehad op de Schelde. Er stond zo een harde stroming dat we het schip niet meer onder controle kregen en tegen de kant zijn gevlogen en dwars op de Schelde lagen. Of in de mist terecht gekomen, zodat Aurélie vooraan moest staan en tekens geven, omdat ik gewoon de oever niet meer zag . Dat zijn echt heel gevaarlijke situaties.

Neem je dan jouw kinderen mee op die tochten?
Als het een gevaarlijke tocht is, neem ik ze niet mee. Bijvoorbeeld de Schelde van Gent naar Antwerpen is echt een gevaarlijk stuk, dus dat zou ik nooit met de kinderen doen, maar als dat bijvoorbeeld door een kanaal is, dan is er weinig gevaar. Dan neem ik die mee en die vinden dat ook al gewoon. Die kijken niet meer op als we afmeren of zo.

Kan je dan nog iets vertellen over je soloplaat om af te sluiten?
Ik heb nu juist bij Homerecords, een label in Luik, een soloplaat opgenomen. Zang, gitaar en een beetje percussie. Alles is opgenomen en het is bijna helemaal gemixt. De CD zou moeten uitkomen in december. De titel is 'Songs from the River'. Een evidente titel omdat ik zes maanden continu op rivieren heb zitten rondvaren .En ik was dus veel alleen, wel met Aurélie maar eigenlijk afgesloten van de wereld. Zeker in Picardië zijn veel verlaten streken, je komt bijna geen dorpje tegen, 6 dagen aan een stuk dat je bijna niemand ziet. Dan voel je je echt heel alleen. Toen heb ik dikwijls gewoon mijn gitaar gepakt en liedjes beginnen zingen en daarop beginnen door gaan, singersongwritergetranced... Zo is het repertoire voor die plaat er gekomen. En voila, ik heb nu al die liedjes die ik afgelopen jaar gemaakt heb opgenomen. Daar begin ik nu mee in Folk in Leuven, dan zal ik dat de eerste keer als try-out voorstellen. Het is een eerste poging om die te brengen, maar de CD gaat er nog niet zijn, helaas…
En Aurélie gaat binnenkort ook haar soloplaat uitbrengen. Enkel viool en zang, ergens tussen Björk en Iva Bittova, een speciaal sfeertje. We hebben alle 2 even een 'solitair tripke' gehad.

Interview: Elise Rodriguez