Elise Rodriguez voelde "computerpsycholoog" Thomas Hoste aan de tand over zijn instrumenten, Findus en Kléan. En ontfrutselde hem een
primeur ...


Dit is het eerste interview van het nieuwe jaar! Hoe heb jij 2008 afgesloten?
Met enkele vrienden en vriendinnen hebben we een tof folky eindejaarsfeestje gebouwd in dé folkclub van het land: 't Ey in Belsele. Dirk Van Der Speeten was zo goed om zijn triviaal kunstencentrum voor deze avond open te stellen voor een vijftiental "Eyers". Rustig een lekker aperitiefje, een muzikaal bourdontussendoortje (met Dirk op weergaloze wijze op doedelzak en ik op draailier), lekkere koude plat, cake, en wijn, wijn, wijn.
En op het einde Allen Temple met zijn repertoire singer-songwriternummers, in onnavolgbare Daithi Rua stijl. Dus: al jammend het nieuwe jaar ingezet.

Ideaal voor een muzikant dus..
Prachtig! Ik ben geen grote fan van eindejaarsfeesten, zeker geen grootschalige, maar dit was echt gezellig!

Je mag het eerste Leuvense bal van 2009 verzorgen met jouw nieuwe groep Findus... Vertel er eens wat meer over!
Findus is een vrij nieuw project van Emma Coopman en mezelf. Emma speelt op keltische harp, diatonisch accordeon en fluit. Ik hanteer de draailier, cittern en samples. Emma en ik spelen al een paar jaar in verschillende groepen. Zo is Emma o.a. actief bij Klakkebusse en Nestas en speelt ze daarnaast ook regelmatig soloconcertjes. We wilden beiden eens iets volledig naar onze muzikale zin doen. We waren op zoek naar muzikale vrijheid. In april 2008 hebben we ons samen gezet en dat was de start van een muzikale ontdekkingstocht. Bleek dat het muzikaal en vriendschappelijk supergoed klikt tussen ons en tussen onze instrumenten (geen evidentie: harp en draailier bv.). En vrij snel was Findus geboren.

Vanwaar deze naam?
Findus is de naam van een vroegere kat van Emma...die op haar beurt genoemd is naar de bekende Zweedse kat "Findus" (van de verhalen van "Pettson en Findus").
De mythe gaat dat deze kat steeds het juiste ritme sloeg met haar staart wanneer Emma muziek speelde.

En spelen jullie dan ook veel Zweedse muziek?
Nee, niet direct. We spelen wel een polska en er is zeker een tweede op komst! Maar evengoed spelen we een kost ar c'hoad, een plinn, twee "bourrées Auvergnat", een Baskische jig en een Vlaamse scottisch. We zijn wel ongelooflijke liefhebbers van Zweedse muziek, getuige daarvan enige cd's in mijn cd-rek.

Je speelt ook bij Kléan. Is hetgeen wat je met Findus brengt daarmee te vergelijken?
Goh, gedeeltelijk wel. De grootste overeenkomst is het feit dat het alle twee balfolkgroepen zijn. Kléan brengt echter totaal andere balfolk dan Findus. Bij Kléan ligt de nadruk vaak op zang, meerstemmigheid en uitgekiende arrangementen tussen de verschillende instrumenten. We zijn ook met 7 muzikanten, wat het een complexer geheel maakt om te arrangeren.
Bij Findus is er geen zang, en is er - doordat we maar met twee zijn - veel meer ruimte voor iets "gewaagdere" arrangementen. Onze manier van nummers arrangeren is totaal verschillend dan bij Kléan. Ook opmerkelijk: bij Kléan speel ik bij 80% van de nummers draailier, bij Findus is de verhouding draailier/cittern fiftyfifty. Effectenpedalen en een loopstation gebruik ik enkel bij Findus om soms de beperkingen van "maar met twee" op te vangen. Dat doe ik bij Kléan niet, omdat we al met genoeg muzikanten zijn.

En die harp maakt jullie eigenlijk ook wel vrij uniek... ik kan niet onmiddellijk een balgroep met een harp verzinnen. Jij wel?
Absoluut! Amorroma bijvoorbeeld. En Transpiradansa! Momenteel ook Klakkebusse (met Emma). Een minder bekend duo: "Bilwesz" uit Duitsland. En dan natuurlijk de grootste harpist: Alan Stivell. En Fiddlers' Bid van op Gooik, maar dat is geen balgroep. Er zijn nog heel wat groepen die ik vergeet te vermelden…

En haal je uit deze groepen dan ook wat inspiratie?
Niet rechtstreeks. Bilwesz is het enige duo binnen mijn cd-collectie dat op een toffe manier draailier en harp samen krijgt, maar het zijn wel instrumenten met een totaal verschillend timbre als de onze. Onze inspiratie komt een beetje van overal, een zoektocht naar een nieuwe sound, met allemaal puzzelstukjes van bestaande groepen, stages, workshops,….
In de loop der jaren hebben we ook zelf wat zaken geschreven, en die beginnen we nu meer en meer te verwerken. 't Is de bedoeling om uiteindelijk enkel nog zelfgeschreven muziek te brengen, maar, gezien ons korte bestaan, is dat nu nog maar gedeeltelijk mogelijk.

Druk bezig met muziek dus... maar wat doe je daarnaast eigenlijk in het dagelijkse leven?
Ik ben ict-coördinator op een middelbare school in Eeklo. Voor de mensen die dit beroep niet kennen: computerpsycholoog. Ik werk daar voltijds, en speel daarnaast in drie muziekgroepen.

Kléan, Findus en...?
Aha! Een kleine primeur voor Leuven... want dit is nog niet officieel overal bekend.
De voormalige groep "Op Zwier" is in vriendschap gestopt, maar Jan Leeflang en Greet Wuyts hadden zin om dit project nieuw leven in te blazen. En ze hoorden in hun wildste dromen daar toch wel een draailier en een cittern bij klinken! Jan en Greet zijn al jaren goeie vrienden, en nu - sinds september - ook heel toffe "compagnons de route". Maar we hebben nog geen primeur gespeeld in het binnenland... ons eerste concertje samen was in Cardiff (Wales - UK) en alles gebeurt onder een nieuwe naam: Cecilia.
Jan, spreek me tegen als het niet klopt, maar naar wat ik meen te weten komt deze naam van de patroonheilige van de muzikanten (Sint-Cecilia) en misschien ook wel van het mooie "Ik zag Cecilia komen...". Dus, folkies: opgelet: u zal Cecilia zien komen (en hopelijk ook horen).

Hehe, we zijn vereerd met deze primeur!
Haha! En wij zijn steeds vereerd met een podium!
Ik heb al iets langer ook een duo met Jan Leeflang (zonder naam voorlopig). Wij spelen ongecompliceerde, pure "bal Auvergnat". Draailier-doedelzak en af en toe cittern-doedelzak - enkel "Musique d'Auvergne". We spelen ons debuut op 31 januari bij de vrienden van 't Smiske in Asse.

Als je ooit een aanbod zou krijgen om muziekles in een muziekacademie te geven, zou je dit dan aannemen?
Ik zou een zekere schrik hebben om dit aan te nemen, omdat ik helemaal niet muzikaal-theoretisch geschoold ben. Ik speel hoofdzakelijk op gehoor. Ik kan "mijn plan trekken" met partituren, maar Finale (op computer) kan dat nog veel beter dan mij.
Maar het lijkt me wel een heel toffe uitdaging! Zeker omdat ik nog niet zoveel te doen heb in het dagelijkse leven…(*kuch*).

Jij en Emma zijn 2 'autodidacten'.... kan je enkele tips geven hoe je zoiets het beste aanpakt?
Oei, de moeilijke vragen zijn daar… Even denken…
In eerste instantie heel rustig de tijd nemen om je instrument te verkennen. Ik kan moeilijk spreken voor harp, maar wel voor cittern. Ik ben begonnen - zoals heel veel gitaristen - als "kampvuurgitarist" op bouwkampen en zo. Dus, akkoordjes leren aan de hand van "bolletjesschema's" en dan proberen ritmes na te spelen. Maar ik zocht een instrument dat meer geschikt was voor folk, en kwam zo - via DADGAD-tuning - uit bij cittern. Ik heb ooit een beetje DADGAD gespeeld, maar ik was toch nog op zoek naar een instrument dat beter lag voor mijn manier van spelen. Dus, na een zoektocht en veel gesprekken met goeie spelers, o.a. Guido Piccard, Michel Jacqmain en Peter Coopman (de vake van Emma), heb ik besloten dat het cittern zou worden. De basis kreeg ik mee van Peter. Daarna ben ik zelf aan mijn zoektocht begonnen. Ik luister enorm veel naar cd's en ik kijk ook heel geconcentreerd naar goeie spelers: met welk gevoel spelen ze, hoe "beroeren" ze hun instrument, welke "grooves" kunnen ze eruit halen?
Ik ben geen na-speler van cd's, eerder zoeken van: "OK, we hebben hier een melodietje...wat kan ik er mee doen op dit instrument?" En gaandeweg bouwt zich dat op, meerdere melodietjes, begeleidingen zoeken, akkoordenschema's op het internet opsnorren, en vooral: durven!
Draailier leerde ik ook zo, maar daar zijn meer workshops en stages voor te vinden. Specifieke workshops voor cittern zijn hier moeilijker te vinden. Ik speel al langer draailier en kreeg al een meer gefundeerde vorming voor het instrument - toch in vergelijking met cittern. Laat ons zeggen dat beiden instrumenten me "goed liggen".
Ik hoor ook vaak in mijn hoofd hoe het zou moeten klinken. Dan is het zoeken om nét die klank te vinden, nét die groove, nét die begeleiding... maar dat vraagt tijd en oefening....
Emma en ik zijn er ook van overtuigd dat een instrument jou moet vinden. En als de klik er is, als het leerproces natuurlijk en zonder veel frustraties verloopt, dan zit het goed.
Ik ben ooit begonnen met diatonisch accordeon bij Waaim (Wim Claeys), maar mijn vingers lagen constant in de knoop... dan weet je hoe laat het is. Ik heb zelfs nog stages gedaan bij Greet Wuyts, Toon en Pascale, Greet Garriau... maar vraag me niet om er nu nog iets deftig uit te halen. Eens de draailier zijn intrede deed, was het gedaan. Ik hoop dat je moeilijke vraag zo een beetje beantwoord is?

Ja zeker!
Wat zijn je muzikale voornemens nog voor 2009?
Eventueel onze cd met Kléan verder afwerken, heel misschien een cd opnemen met Cecilia (staat nog niets voor vast) en zeker zelf een deftige demo opnemen met Findus. En verder: een paar zomerfestivals spelen. Met Cecilia spelen we er alvast drie in Frankrijk.
Ook op de agenda: het repertoire van Findus uitbreiden en aanvullen met eigen nummers, het repertoire van Cecilia meer arrangeren (in functie van een eventuele cd), een deftige MySpace verder ontwikkelen voor Findus en samen zitten met een webmaster voor de site van Cecilia. Findus heeft eigenlijk al een MySpace, maar die moet nog wat verder in orde gesteld worden: betere muziekfragmenten uploaden, betere foto's voorzien,…je kan natuurlijk alvast een kijkje nemen op www.myspace.com/findusfolk. Ook Kléan zit al op MySpace (www.myspace.com/kleanmusic). En sparen voor mijn Mousnier-tenordraailier. Deze is normaal gezien begroot in 2010.

Iets om naar uit te kijken dus...
Absoluut!
Bij deze ik wil nog van harte de organisatie Folk in Leuven bedanken voor het toffe interview en voor de kans om bij jullie op te treden!

Jij bent ook heel erg bedankt voor dit interview!

Interview: Elise Rodriguez