Van studente rechten tot steraccordeoniste

Op de cd-voorstelling van Dazibao in 't Ey had Elise Rodriguez een afspraak met accordeoniste Sophie Cavez. Het werd een babbel over haar invloeden, Dazibao, Urban Trad en het nut van danslessen bij Leen.

Wanneer en waarom heb je beslist om muzikant te worden?
Dat was ongeveer 5 jaar geleden. Ik was toen nog aan het studeren. Ik heb rechten aan de universiteit in Wallonië gestudeerd. In mijn 2de jaar, toen ik ongeveer 19 jaar was, speelde ik veel muziek, eigenlijk een beetje te veel, en ik had geen tijd meer om nog veel te studeren. Dus ik moest beslissen. Ging ik serieus rechten studeren ofwel ermee stoppen en alleen maar muziek spelen? En ja, de keuze is gemakkelijk geweest. Toen ik 20 jaar was, ben ik echt beroepsmuzikant geworden, dus 5 jaar geleden ongeveer. Ik heb een beetje geluk gehad omdat ik op mijn 17, 18 jaar met accordeon ben begonnen. Dat is snel gegaan. Toen ik mijn studie rechten was begonnen, had ik helemaal niet verwacht dat ik zo veel accordeon ging spelen en er mijn beroep van ging maken.

Ben je vroeger naar de muziekschool geweest?
Nee, ik heb wel piano gespeeld. Dat waren privé-lessen bij mij thuis, dus ik had geen notenleer en kon geen noten lezen. Alles was op gehoor. De leraar speelde alles voor van op partituur. Ook nu kan ik echt geen noten lezen. Voor accordeon heb ik alleen maar een paar stages gevolgd en geen lessen ofzo. Dus ook alles op gehoor geleerd en ik heb ook veel gejamd; horen wat de muzikanten spelen en dat thuis proberen na te spelen.

En van wie heb je dan het meeste geleerd?
Er zijn 2 mensen van wie ik het meeste heb geleerd. Onder andere van Didier Laloy. Ik was fan van hem en nu ook nog, en ben veel naar zijn optredens geweest, van Tref, Pantha Rhei, Trio Trad,… Ik heb ook de cd's thuis en ik heb geprobeerd om de dingen die op cd staan op gehoor na te spelen. Dus bij Didier heb ik veel geleerd en ook bij Marinette Bonnert, een Waalse accordeoniste. Ik ben met haar veel naar jams geweest en heb zo veel muzikanten ontmoet. Dat was echt een jam, 1 keer per week ofzo in Wallonië, met allemaal Waalse muzikanten. Iedereen kwam met een liedje en speelde het en we probeerden dat dan allemaal samen te spelen. En ik was daar altijd met Marinette.

Is het dan door haar dat je in de folkwereld terecht bent gekomen of zat je er al een tijdje in?
Nee, ik zat toen helemaal nog niet in de folkwereld. Ik heb Marinette ontmoet en zij heeft mij een beetje overal dingen getoond. Vroeger dus niet, mijn ouders komen helemaal niet uit dit milieu.

Dazibao komt optreden in Leuven. Hoe is deze groep eigenlijk ontstaan?
Dat is ook ongeveer 5 jaar geleden toen ik Jonathan, de andere accordeonist, ontmoette tijdens een stage. We waren alle 2 jong en enthousiast en we hebben toen beslist om samen iets te spelen omdat we dezelfde smaak hadden. We hebben liedjes van Didier Laloy en Bruno Le Tron gespeeld en daarna hebben we ontdekt dat we alle 2 stiekem componeerden. Dus we hebben gezegd dat we onze composities ook gingen proberen spelen en zo is de groep ontstaan. Dan is de gitarist erbij gekomen omdat we geen duo met alleen accordeon wilden. De percussionist is er ook bij gekomen, want we wilden ook percussie. En nu is de bas er ook bij en is het dus stap voor stap een kwintet geworden.

Je hebt al vaak gezegd dat je zeer graag bals speelt, maar dans je zelf ook graag?
Euh, ik dans een beetje graag, maar vooral als ik een beetje in de sfeer ben. Maar als ik op een bal kom, zal dat niet het eerste zijn wat ik zal doen. Ik ga niet direct dansen, ik moet in de sfeer komen. Als vrienden samen willen dansen, is dat leuk, maar het is geen grote passie ofzo, ik ga niet elke dans proberen dansen. En als iemand komt vragen of ik een scottisch wil dansen, waarom niet dan?

Zou je graag leren dansen?
Ik heb het geleerd! Op een moment heb ik gezegd: "Ik zou graag de dansen spelen", maar ik kon niet dansen, dus ik had zin om eerst de dansen te leren en ze dan te spelen. Het is niet goed als je de dansen niet kent en ze dan begint te spelen voor dansers, ik vind dat onnozel. Dus ik ben bij Leentje (Leen Devyver) enkele lessen in Gent gaan volgen. En ik heb toen veel gedanst, meer dan gewoon op een bal, ik heb een beetje vanalles geleerd. Nu ken ik ze, ik kan niet goed dansen, maar ik weet hoe het werkt en hoe het moet zijn. Ik dans niet zo veel, maar ik weet het nu.

Merk je veel verschil tussen het spelen in een grote groep zoals Urban Trad en een kleinere groep zoals KV Express?
Ja! Bij Urban Trad is het heel comfortabel, omdat alles geregeld is; er is een manager, er is een man die tijdens de optredens alles doet, bijvoorbeeld een fles water op het podium brengen en van die dingen ... Dus alles is georganiseerd. Ik krijg in mijn mailbox een fiche met wat ik moet zeggen, hoe laat ik er moet zijn, … De maaltijd staat altijd klaar. Ik moet echt niks doen, behalve spelen. Dat is echt comfortabel. En ook het podium is altijd groot. Het is altijd goed en gemakkelijk. Ook met het publiek merk ik verschil, omdat het altijd in grote zalen is. Je hebt dus niet veel contact met het publiek, je speelt voor het publiek maar je kent ze dus niet. Na het optreden gaan we een pintje drinken en we tekenen de cd's, dat is meer een relatie tussen "een beroemde muzikant" en het publiek. Met een kleinere groep is dat niet, bijvoorbeeld hier (in 't Ey) ben je tussen de mensen, je bent in het midden van het publiek, het zijn vrienden van het milieu. De relatie is niet hetzelfde als met een grote groep. Plezanter, het is anders. En met kleine groepjes moet je alles doen: telefoneren om te gaan spelen, organiseren, zelf het geluid doen. Het kost veel meer energie om met Dazibao te spelen dan met Urban Trad.

En wat vind je dan het tofste, de grote groep of de kleine groep?
Alle 2. Zeker de kleine groep, dan is het mijn muziek die gespeeld wordt. Met Urban Trad is het niet mijn muziek, ik speel het graag, maar ik heb het niet gecomponeerd. Het is gewoon spelen wat ze gezegd hebben dat ik moet spelen en bij Dazibao is het echt mijn muziek en dat is zoals ik het wil en dat is altijd plezanter om in zo een groep te spelen. Maar bij Urban Trad is er een goede sfeer tussen de muzikanten, dus dat is ook superleuk.

Heb je nog andere hobby's of bezigheden? Ja, ik lees graag. Ik lees een beetje van alles, ik hou van romans en verhalen over bijvoorbeeld een familiegeschiedenis. Ik rust graag, in mijn bed of gewoon urenlang liggen. Want ik ben veel bezig en ben vaak onderweg in de auto en als ik eens een dag thuis ben, heb ik graag rust, met muziek, rustig in de zetel of zoiets. Voor de rest wandel ik ook graag, maar ik heb geen tijd om echt intensief met een hobby bezig te zijn.

Wat mogen we de komende maanden nog van jou verwachten?
Oei, ik heb geen grote plannen. Ik heb veel gedaan. Ik heb de cd van KV Express opgenomen en hetzelfde jaar die van Dazibao ook, dus dat is al veel. En ik heb ook veel met Urban Trad gespeeld, ook een nieuwe cd opgenomen. Dat alles in 2007, dus nu wil ik een beetje rust. Gewoon optreden, niet te veel creëren ofzo, dus geen grote plannen. We kijken er al naar uit om in Leuven te komen spelen!

Interview: Elise Rodriguez